Jeg hader at støvsuge – det er aldrig godt nok!
Sådan sagde min søn engang da vi fordelte rengøringsopgaver. Han føler det vist stadig sådan og i virkeligheden bunder det i nogle få oplevelser, hvor han stolt viste frem, hvor fint han havde støvsuget, men han blot blev konfronteret med de steder, han manglede.
Selvom vi synes, at det er rigtig fint, når vores børn har bygget en hule, har tegnet en tegning til os eller vil vise os en dans, de har lært, så kommer vi let til at skyde begejstringen ned med en ægte voksenkommentar.
En lille sætning, som kan virke som den største mavepuster på barnet. Fx at de skal huske at rydde op efter hulebyggeriet eller at dansen kunne være endnu federe med en lille piruet.
Lille lyseslukker med kæmpe effekt
Vi kender det fra os selv. Vi har lige sat os op til at få ros fra chefen, en kærlig kommentar fra ægtefællen eller håndtegn fra vennerne. Vores begejstring er i top, og vi er så stolte af det, vi har gjort, den måde vi har klædt os, eller det vi lige har sagt.
Men hvis den anden ikke deler begejstringen med os og måske endda kommer med en lille lyseslukker, så suges al energi og begejstring ud af os på et splitsekund.
Og det er ikke kun, fordi vi bliver kede af at vores tegning, støvsugning eller tøjstil ikke blev anerkendt. Det handler også om, at vi føler os pinligt berørte og udstillede af, at vi kom der med vores fine intentioner, smilende med brystet fremme og stolt og klar til at få ros og anderkendelse.
Men lyseslukkeren udstillede vores forventning til os selv og vi føler os flove over, at vi havde forventet at få den.
Vær begejstret før du er opdragende
Så husk at være begejstret, når dit barn henvender sig til dig med sin begejstring. Selvom du tænker, at der er plads til lidt opdragelse, modargumenter eller irettesættelser, så vent og giv først tid og plads til begejstringen.
Øv dig i at sætte dine egne intentioner på pause et kort øjeblik, og start med at sætte dig ind i barnets situation, glæde og begejstring.
Så vil barnet oftere dele sin begejstring med dig over hverdagens små og store oplevelser. Og hvis du er god til at gøre dette konsekvent, vil du på den længere bane påvirke dit barn til at være positivt tænkende og se det halvfulde glas i stedet for det halvtomme.